شبکه مجازی حسابداران ایران

IRAN Accountants Virtual Network
 
سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

عدد واقعی شاخص بورس چند است؟

عدد واقعی شاخص چند است؟

(با روش مهندسی معکوس و آزمون و خطا)

 

شاخص بازده نقدی و قیمت از سال 87 به عنوان شاخص کل در بورس معرفی شد و در حال حاضر به جای شاخص قیمت، شاخص کل بورس ( بازده نقدی و قیمت) در بورس اوراق بهادار تهران محاسبه می شود.

 

بورس اوراق بهادار تهران از فروردین ماه 1369 اقدام به محاسبه و انتشار شاخص قیمت برمبنای عدد پایه 100 کرد که این شاخص، نماگر تغییرات قیمت کل بازار بوده و به صورت میانگین وزنی محاسبه می‌شد

بنا بر این گزارش این در حالی است که شاخص بازده نقدی و قیمت از سال 87 به عنوان شاخص کل در بورس معرفی شد و در حال حاضر به جای شاخص قیمت، شاخص کل بورس ( بازده نقدی و قیمت) در بورس اوراق بهادار تهران محاسبه می شود.

 

بنا بر گزارش بورس نیوز حال سوال این است که عدد واقعی شاخص قیمت چند است آیا شما تا به حال محاسبه کردید یا پاسخ آنرا می دانید ؟

به دلیل اینکه بخشی از شاخص فعلی را (شاخص قیمت و بازده نقدی) سودهای تقسیمی سالهای گذشته تشکیل می دهد، تغییر در قیمت سهام محاسبه شده در شاخص به میزان کمتری مقدار شاخص را تغییر می دهد. از این رو با استفاده از مقدار تفاوت این دو می توان مقدار سود نقدی انباشته شده در شاخص و همچنین شاخص قیمت را به شرح زیر محاسبه نمود:

 

 

به روش آزمون خطا، اگر شاخص1753 واحد کاهش یابد در نتیجه میزان درصد افت شاخص برابر با درصد افت ارزش کل بازار خواهد شد. از آنجائیکه شاخص به میزان 1244 واحد کاهش پیدا کرده با توجه به :

نتیجه گیری:

می توان نتیجه گرفت 0.29 از مقدار شاخص قیمت و بازده نقدی مربوط به بازده نقدی سالیان گذشته می باشد که در تاریخ 27 دی ماه 93 برابر با 19242 واحد است، در نتیجه شاخص قیمت در این تاریخ برابر با 45786 واحد می باشد.

 

تهیه و تنظیم: حسین عسکری راد - خدیجه سلیمانی

منبع: بورس نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی