شبکه مجازی حسابداران ایران

IRAN Accountants Virtual Network
 
شنبه, ۳ آبان ۱۳۹۳، ۰۶:۰۳ ب.ظ

تحلیل بورس

تحلیل روز شنبه 3 آبان ماه 93 بورس اوراق بهادار

 

بازار این روزها هیجانی و با عطش خرید بیشتری مواجه شده بود که در روز ۴ شنبه علیرغم رشد در ابتدای بازار از حرکت باز ایستاد و به سمت پایین آمد و در نهایت شاخص بورس در روزی که ۲۴۳ میلیارد تومان ارزش معاملات بود با ۲۳٫۷۱ واحد مثبت به ۷۴۱۳۲ رسید همچنین شاخص فرابورس با ۳٫۸ واحد منفی به ۸۴۲ رسید ارزش معاملات فرابورس در این روز ۶۸ میلیارد تومان بود.

بازار با شدت عرضه مواجه بود.

 

گزارشهای شرکتها پیاپی در حال انتشار بر روی سامانه کدال است و در بخش کدالخوانی عمده گزارشهای مهم قرار داده شده است. گزارشها چندان دلچسب نبود و همین منجر به تردید در بازار فردا شده است در صورتی که بازار با خرید مواجه شود میتوان گفت گزارشهای کدال اثرگذار نبوده است.

 

خبرهای پیرامون بازار

خبرهایی مبنی بر مصمم بودن طرفین جهت رسیدن به توافق بود که یک خبر خوب برای بازار محسوب میشود.

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: بهترین فرصت ایران برای دور شدن از مجازات های (تحریم های) اقتصادی، دست یابی به توافق قبل از مهلت تعیین شده یعنی سوم آذر ماه آینده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: بهترین فرصت برای ایران برای کاهش تحریم ها، دست یابی به توافق با قدرت های بزرگ تا قبل از پایان مهلت تعیین شده است که تضمین می کند برنامه هسته ای برای ایران وجود داشته باشد که نمی تواند بمب اتمی تولید کند.

وی این سؤال را مطرح کرد: آیا به توافق می رسیم؟ نمی دانم اما می توانم به شما بگویم که همه بخش های متن توافق، از سوی همه افرادی که در پشت میز مذاکرات قرار دارند مورد پذیرش قرار گرفته است.

خبر مهم دیگر به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) به نقل از منابع آگاه در کابینه کردستان عراق نوشت: آمریکا قصد دارد فرودگاه “حریر” کردستان عراق را به پایگاه نظامی هوایی وابسته به خود تبدیل کند.

فرودگاه حریر در دوره صدام حسین رئیس جمهور پیشین عراق ساخته شد. این فرودگاه هم اکنون در نزدیکی شهر اربیل مرکز کردستان عراق و در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرز ایران قرار دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای اداره کشور بر مبنای فروش ذخایر زیرزمینی را به «بچه پولداری ملی» تشبیه کردند و افزودند: بچه پولدارها، قدر پول خود را نمی دانند و آن را بیهوده خرج می کنند که اداره کشور برمبنای فروش نفت خام نیز، شبیه همین ماجراست.

داعش نیز همچنان در منطقه در حال آدم کشی است و اقدامات انجام شده منجر به کاهش پیشروی آنها نشده است.

دلار در بازار داخلی در قیمتهای ۳۲۲۵ در حال معامله است و سکه بهار آزادی در بازار نیز به ۹۳۵ هزار تومان رسیده است. قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی آلومنیوم به ۱۹۱۷ دلار، سرب ۱۹۸۳ دلار، روی ۲۲۴۸ دلار و مس  به ۶۷۵۸ دلار رسید. همچنین نفت سبک آمریکا به ۸۱٫۲۶ دلار رسیده است.

 

بازار فردا

گروه خودرو، گزارشهای این گروه چندان دلچسب نبود. خودرو همچنان در انتظار گزارش بوده و باتوجه به شرایط فردا در ابتدای معاملات شدت عرضه بالایی را انتظار داریم در خصوص این سهم بشدت شایعه هایی در جریان است مبنی بر تعدیل و پوشش مناسب سود البته باید دید واقعیت چیست. خساپا نیز که خیلی ها انتظار سود داشتند با ۹۰ ریال زیان امد و فردا قطعا شدت عرضه بالاتری را خواهد داشت. خبهمن نیز باز زیان ۵۹ ریالی آمد. خکاوه نیز با زیان ۴۳۱ ریالی آمد و شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت (ورشکستگی) گردیده و ۳٫۴ درصد زیان شرکت افزایش یافته است. گزارش خلنت نیز جالب نبود. خریخت گزارش جالبی داد و تعدیل ۵۹۰۰ درصدی و اعلام سود ۳۰۵ ریالی داشت که بسیار خوب بود. ختوقا نیز تعدیل مثبت ۶۷ درصدی ارائه داده است.  با وضعیت ایجاد شده بنظر فردا سهام این گروه پر عرضه خواهد بود.

 

گروه شیمیایی و پتروشیمی، در این گروه شدوص با ۸۴ درصد و شکربن با ۴۴ درصد و شلعاب نیز با ۵۰ درصد تعدیل منفی امدند و وضعیت جالبی ندارند. فارس همچنان بنظر در قیمتهای ۱۲۵۰ ارزنده است و پارسان نیز در قیمتهای ۷۴۰ قابل بررسی است. گزارش شفن نیز خوب و پوشش مناسب ۶۲ درصدی همراه بوده و بنظر فردای بهتری خواهد داشت. جم نیز در صورت برگشت به قیمتهای ۹۱۰ و شاراک در ۷۰۰ قابل بررسی هستند لازم به ذکر است که در این گروه باتوجه به کاهش قیمت نفت باید با دید بلندمدت سرمایه گذاری کرد.

 

گروه ساختمانی، سهم های این گروه همانطور که عرض شد دچار اصلاح قمیتی شدند و معاملات منفی را داشتند در صورت برگشت به قیمتهای مناسب میتوان سهم های این گروه را در نظر گرفت که روز چهارشنبه اینچنین شد برای فردا احتمال شدت عرضه در این گروه نیز بسیار است و در صورت برگشت به قیمتهای حمایتی میتوان سهام این گروه را بررسی کرد.. ثتران در محدوده زیر ۲۲۰ و بخصوص ۲۱۰ بسیار مناسب است. ثرود در محدوده زیر ۳۶۰ و ثاخت نیز در محدوده زیر ۱۳۵ با حد ضرر ۱۲۰ قابل بررسی هستند. وساخت در صورت برگشت به محدوده ۳۰۰ قابل بررسی است. ثباغ نیز چندین بار در ۲۰۰ معرفی شده بود در صورت برگشت به ۲۱۵ با حد ضرر ۲۰۰ سهم قابل بررسی است.

 

گروه قندی، در این گروه خبرهای خوبی به گوش نمیرسد بهای تمام شده شکر بالا رفته و منجر به زیان در شرکتها میشود و جز افزایش نرخ چیزی نمیتواند این گروه را نجات دهد امروز سهام این گروه نیز مثبت بودند ولی بنظر بالای چندانی نداشته باشند و تا تصویب افزایش نرخ بنظر ریسک حضور در این گروه بالاست.

 

گروه سیمانی، سهام این گروه نیز در سیمان کرمان با پوشش مناسب ۷۲ درصدی و تعدیل ۶ درصدی مثبت، سیمان قائن با ۷۰ درصد پوشش و سیمان ارومیه با ۷۰ درصد پوشش و تعدیل ۳ درصدی مثبت همراه بوده، سیمان صوفی و غرب نیز پوشش مناسبی داشتند و در مجموع گزارشهای مناسبی داشتند که میتواند بازار در این گروه فعالتر شود. خبری که مجددا در این گروه شنیده میشود استفاده از بتن بجای آسفالت در جاده های کشور است. سهام این گروه نیز عمدتا منفی شدند و در اصلاح قیمتی قرار گرفتند. سشرق در صورت برگشت به محدوده زیر ۲۰۰ قابل بررسی است. ستران نیز در محدوده زیر ۳۸۰ و بخصوص محدوده ۳۵۰ مناسب است همچنین ستران پوشش ۳۶ درصدی داشت. ساراب نیز در ۲۲۰ بشدت حمایت میشود. سفارش در صورت برگشت به زیر ۲۴۰ مناسب است.

 

گروه بانکی این گروه میتواند همچنان مورد توجه بازار باشد وپاسار در روند اصلاحی و قیمتهای زیر ۱۵۵ مناسب است و وبملت در صورت برگشت به محدوده ۱۹۰ قابل بررسی است. در گروه بانکی وسینا پوشش ۴۸ درصدی داشته است. سهم در محدوده زیر ۱۶۵ مناسب است و بنظر فردا در قیمتهای مثبت شاهد عرضه بیشتر در گروه بانکی خواهیم بود. گروه مالی ملت در بانک ملت بشدت عرضه دارد. خبر فروش پتروشیمی زنجان برای وبصادر بسیار مناسب بوده و میتواند به محدوده ۹۰ تومان برسد.

 

گروه ماشین الات و تجهیزات همگی منفی بودند عمده سهم های این گروه به علت حجم مبنای پایین مورد بازی سفته بازارن قرار میگرفت و بنظر حالا نوبت اصلاح قیمتی در این گروه می باشد.

 

سایر بخش های بازار

گروه دارو نیز گزارشهای چندان مناسبی ارائه ندادن و احتمال شدت عرضه وجود دارد. کی بی سی پوشش ۸۱ درصدی داشته است. و ایران دارو نیز ۶۱ درصد.

ذوب اهن با پوشش ۳۸ درصدی همراه بوده بنظر میتوان سهم را در قیمتهای ۲۵۰ در صورت برگشت مورد نظر قرار داد.

بترانس دیشب توصیه کردیم شناسایی سود مناسب تر است سهم امروز در محدوده نزدیک به ۵۰۰ با فشار عرضه مواجه و منفی شد در صورت برگشت سهم به قیمتهای زیر ۴۴۰ و بخصوص ۴۲۰ با حد ضرر ۴۰۰ قابل بررسی خواهد بود.

ومعادن با دید بلندمدت در قیمتهای زیر ۲۵۵ مناسب ارزیابی شده بود سهم همانطور که عرض شد امروز پرعرضه بود هدف اولیه سهم ۳۰۰ تومانی شدن می باشد.

لخزر نیز با تعدیل مثبت ۱ درصدی و پوشش ۶۸ درصدی امد و فردا میتواند معاملات بهتری را تجربه کند.

فولاد در محدوده بالای ۲۷۰ پرعرضه می باشد سهم در صورت برگشت به محدوده ۲۵۰ قابل بررسی می باشد. فولاد در ۶ ماهه پوشش ۵۸ درصدی داشته است.

فولاژ در صورت برگشت به محدوده زیر ۳۰۰ با حد ضرر ۲۸۰ قابل بررسی خواهد بود.

لابسا نیز پوشش ۵۸ درصدی داشته سهم در قیمتهای زیر ۵۰۰ و بخصوص ۴۹۰ میتواند مناسب باشد.

فردا روز بسیار مهمی برای بازار است در قیمتهای منفی خریداران بیشتری را شاهد خواهیم بود.

منبع: بورس 360

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی