شبکه مجازی حسابداران ایران

IRAN Accountants Virtual Network
 
چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۲۵ ب.ظ

تفاوت حسابرس ، ذی حساب و ممیزی مالیاتی

تفاوت حسابرس ، ذی حساب و ممیزی مالیاتی

 

حسابرس :

حسابرس یا حسابرس مستقل فرد یا موسسه صلاحیتداری است که مسئولیتنهایی حسابرسی صورتهای مالی را به عهده می گیرد و دفاتر ، اسناد و مدارک واحد موردرسیدگی را حسابرسی و درباره مطلوبیت ارائه و قابلیت اعتماد صورتهای مالی آن واحد ،بر اساس ضوابط حرفه ای ، اظهار نظر می کند .

 

در موارد ارائه خدمات مرتبط ، حسابرس ،الزاما فرد یا موسسه ای نیست که حسابرسی صورتهای مالی واحد اقتصادی را بر عهده دارد . امروزه ، دامنه وظایف حسابرس ، گسترش یافته است و علاوه بر حسابرسی معاملاتتکمیل شده و صورتهای مالی، حسابرسی جامع و بررسی و ارزیابی پیش بینی های مالی ونظایر آن را نیز در بر می گیرد . احراز صلاحیت حرفه ای حسابرس مستلزم تحصیلاتدانشگاهی ، تجربه در حد مقرر وگذراندن امتحانات حرفه ای است که توسط مجامع حرفه ایبه عمل می آید . در ایران پس از تشکیل جامعه حسابداران رسمی ایران فرد یا موسسه ایخواهد توانست از عنوان (( حسابدار رسمی - حسابرس مستقل )) استفاده کند که بر اساسآیین نامه (( تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان )) موضوع مادهواحده قانون (( استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح بعنوان حسابداررسمی - مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۷۲ )) انتخاب شود و اساسنامه ، آیین نامه ها و سایر ضوابطجامعه حسابداران رسمی ایران را بپذیرد و به عضویت جامعه مزبور در آید و بطور تماموقت ، به ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای اشتغال ورزد .

 

ذی حساب :

ذی حساب فردی است که در استخدام وزارتامور اقتصادی و دارائی است و در یک واحد دولتی یا وابسته به دولت مستقر می باشد تابه کلیه هزینه ها و درآمد ها نظارت کامل داشته باشد . تمامی هزینه ها در موسساتدولتی و وابسته به دولت زیر نظر این شخص صورت می گیرد . در واقع ذی حساب باید اجازهانجام هزینه را به موسسه بدهد تا موسسه بتواند هزینه را انجام دهد . ذی حساب فردمستقلی از موسسه است و از موسسه ای که در آن فعالیت دارد حقوق دریافت نمی کند .

 

ممیزی مالیاتی :

ممیزی مالیاتی فردی است که دراستخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی می باشد و دفاتر موسسات را مورد بررسی قرار میدهد تا مطابق با درآمد ها وهزینه های موسسه مالیات وضع کند . ممیز مالیاتی لزوماوارد موسسه نمی شود بلکه موسسه وظیفه دارد تا دفاتر را تسلیم ممیزی نماید . فردممیز یک شخصیت کاملا مجزای از موسسه است و کلیه حقوق خود را از وزارت امور اقتصادیو دارائی دریافت می کند. حال با تعریف سه مورد بالا بهتر می توان تفاوتهای اینسه موضوع را بررسی کرد .

۱- ممیزی مالیاتی و ذی حساب یک فرد هستند ولی حسابرس می تواند یک فرد یا موسسه باشد .

۲-ذی حسابدر موسسه بطور دائم مستقر می باشد . حسابرس برای مدت کوتاهی در موسسه مستقر می شود.ولی ممیز مالیاتی لزوما وارد موسسه نمی شود .

۳- ذی حساب و ممیزی مالیاتی هردو در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی هستند . اما حسابرس یک شخصیت کاملامستقل می باشد .

۴-ذی حساب و ممیزی مالیاتی حقوق خود را از موسسه ای که در آنفعالیت می کنند دریافت نمی کنند . اما حسابرس حقوق انجام خدماتش را از موسسه مزبوردریافت می کند .

۵- ذی حساب در موسسات دولتی و وابسته به دولت مستقر شده وفعالیت دارد . ولی درباره حسابرس و ممیز مالیاتی لزوما این مسئله صادق نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی